8:38 PM
Типи та відповідні особливості сприйняття в дітей

Наш мозок інтерпретує навколишню дійсність і отримує з неї корисну інформацію. У кожного з нас є оптимальний спосіб сприйняття інформації. Якщо ми зрозуміємо, як сприймає інформацію наша дитина, це допоможе нам розвинути її здібності до навчання. Як показують результати досліджень, 20-30% людей запам'ятовують інформацію за допомогою слуху, 40% - за допомогою зору, а решта найкраще запам'ятовують, коли записують почуте або застосовують отримані знання на практиці.

Типи сприйняття

Є три типи сприйняття - візуальний, аудіальний і кінестетичний (тактильний). Організовані діти, які люблять читати й помічають деталі, належать до візуального типу. Діти, у яких добре розвинені навички мовлення, є схильність до вивчення іноземних мов і музичні таланти, належать до аудіального типу. Діти, які люблять розігрувати сценки та працювати фізично, використовують мову тіла, пояснюючи щось, люблять писати, належать до кінестетичного типу. Спостерігаючи за дитиною, можна визначити її тип сприйняття - це допоможе батькам і вчителям максимально активізувати різні ділянки мозку дитини в процесі її навчання.

Діти з візуальним сприйняттям

Діти з візуальним типом сприйняття люблять бачити загальну картину того, що відбувається. Їм необхідно, щоб інформація була подана привабливо. У них добре розвинені навички візуалізації. З такими дітьми потрібно займатися веселими заняттями, які активізують їх навички мови й читання. Зв'язуйте ці заняття з навчанням дитини: розвивайте її словниковий запас і вимову слів, щоб підвищити успішність у школі.

  • Складіть дитині список іменників, дієслів, прикметників і займенників, які ви будете використовувати в заняттях. Якщо в школі дитині дають завдання вивчити будь-які слова - додайте їх до списку. Дозвольте дитині вибрати кольори для кожної групи слів. Напишіть слова на різнокольорових картках.
  • Запропонуйте дитині впорядкувати картки за кольорами.
  • Запропонуйте дитині скласти зі слів речення або зв'язний текст. Це навчить дитину-візуала бачити загальну картину й кінцеву мету заняття.
  • Коли дитина навчиться складати речення зі слів, запропонуйте їй придумати розповідь, використовуючи всі слова.
  • Активізуйте в процесі навчання кінестетичне та слухове сприйняття: запропонуйте їй прочитати оповідання вголос і розіграти по ньому сценку.

Діти з аудіальним сприйняттям

Діти-аудіали краще сприймають інформацію, коли їм детально пояснюють що-небудь. Згідно з дослідженнями, аудіали часто говорять самі з собою, люблять пояснювати щось іншим і ледве можуть зберігати мовчання тривалий час.

Використовуйте в навчанні дітей-аудіалів їх прагнення розмовляти. Пропонуйте їм заняття, у яких задіяні навички мовлення та слухання.

  • Поговоріть з дитиною про її улюблену страву. Дозвольте їй розповісти всі причини, через які їй подобається та чи інша страва. Розпитайте, яка вона на смак, як дитина відчуває її.
  • Допоможіть дитині знайти в Інтернеті або в кулінарній книзі рецепт цієї страви. Зробіть копію рецепту для вашого заняття.
  • Запропонуйте дитині прочитати вголос рецепт, щоб розвинути її аудіальне сприйняття.
  • Коли дитина читає рецепт, запропонуйте їй обвести слова з тексту, які їй сподобалися, кольоровим маркером.
  • Запропонуйте дитині відміряти необхідну кількість інгредієнтів, щоб приготувати страву. Запропонуйте описувати вголос весь процес.
  • Перш ніж спробувати приготовану страву, дайте дитині ручку й папір і запропонуйте їй описати свій досвід у кулінарії. Таким чином, її слухове сприйняття буде поєднуватися з кінестетичним. Якщо дитина проілюструє свій текст, буде активований і візуальний канал сприйняття.
  • Запропонуйте дитині пригостити приготованою стравою всіх членів сім'ї. Разом з цим вона повинна розповісти, як було приготовлено страву та чи сподобалося їй готувати.

Діти з кінестетичним сприйняттям

Діти-кінестети не можуть усидіти на місці й постійно граються в рухливі ігри. Дітей з кінестетичним сприйняттям вважають складними учнями, тому що вони занадто активні. Але насправді для успішного навчання необхідно включити в цей процес рух.

Використовуйте ігри в навчанні дитини-кінестета. Поєднуйте ігровий процес з навчальними модулями (у їх якості можуть бути нові слова або історичні дати). Під час гри дитина краще запам'ятає матеріал, а також отримає задоволення від самої гри.

  • Виберіть назви, які дитина повинна вивчити, і запропонуйте їй записати їх на картки. Особливо добре таким способом учити нові слова.
  • Коли дитина запише слова, запропонуйте їй прочитати їх уголос і написати їх пальцем у повітрі або на поверхні столу - так мозок краще запам'ятовує інформацію. На зворотному боці карток напишіть завдання: «покажи», «намалюй» або «поясни».
  • Після цього дайте дитині трохи перепочити, щоб вона краще змогла сконцентруватися на грі.
  • Приготуйте все необхідне для гри: блокноти, олівці, маркери й т. ін.
  • Запросіть до гри друзів дитини або членів сім'ї. Перемішайте картки й запропонуйте дитині витягнути одну з них. Вона повинна показати, намалювати або пояснити слово, написане на картці, не називаючи його. Решта повинні здогадатися, яке слово написано на картці.
  • Дозвольте гравцям змінюватися, поки всі слова не будуть відгадані. Якщо дитина не може всидіти на місці, поки в грі хтось інший, знайдіть їй у кімнаті місце, де вона зможе порухатися, не заважаючи іншим.

Розуміння особливостей сприйняття дитини дає вам додаткові можливості знайти для неї оптимальний спосіб навчання, при цьому не піддаючи її фрустрації. Використовуйте заняття, які найбільш сприятливі для вашої дитини. Так ви допоможете їй краще вчитися та зміцните зв'язок із нею.

Категорія: Практичний психолог | Переглядів: 538 | Додав: irc-slavutich | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
avatar