Інклюзивна група утворюється засновником (засновниками) в обов’язковому порядку у разі звернення батьків або інших законних представників дитини з особливими освітніми потребами.
1. ОБОВ’ЯЗКИ ОРГАНА УПРАВЛІННЯ ОСВІТОЮ
1.1. Погоджує рішення керівника освітнього закладу про утворення групи з інклюзивним навчанням;
1.2. Вводить до штатного розпису навчального закладу посаду асистента вихователя з розрахунку 1 шт. од. на одну інклюзивну групу;
1.3. Забезпечує підвищення кваліфікації педагогічних працівників з питань надання освітніх послуг дітям з особливими освітніми потребами в групах з інклюзивним навчанням
2. ОБОВ’ЯЗКИ КЕРІВНИКА НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ
2.1. Вивчає освітні запити дітей, батьків, аналізує матеріально-технічну та методичну бази, фаховий рівень педагогів, відповідність приміщень санітарно-гігієнічним вимогам і ухвалює рішення про утворення груп з інклюзивним навчанням;
2.2. Погоджує з відповідним органом управління освітою рішення про відкриття груп з інклюзивним навчанням;
2.3. Видає наказ «Про відкриття інклюзивної групи»;
2.4. Видає наказ «Про зарахування дітей», з урахуванням Висновку про комплексну оцінку розвитку дитини;
2.5. Видає Наказ «Про створення команди психолого-педагогічного супроводу дитини з ООП»;
2.6. Розробляє «Положення про Команду супроводу» на підставі «Примірного положення про команду психолого-педагогічного супроводу дитини з ООП» Затвердженого наказом МОНУ від 08.06.2018 №609
2.7. Забезпечує приведення території закладу, будівлель та приміщень у відповідність із вимогами державних будівельних норм щодо закладів дошкільної освіти та інклюзивності, в тому числі безперешкодного доступу до будівель і приміщень закладу дітей з вадами опорно-рухового апарату, зокрема тих, які пересуваються на візках, і дітей з вадами зору;
2.8. Забезпечує необхідними навчально-методичними і наочно-дидактичними посібниками, індивідуальними технічними засобами навчання, сучасним корекційно-реабілітаційним обладнанням з урахуванням потреб вихованців;
2.9. Облаштовує ресурсну кімнату для психологічного розвантаження та проведення психолого-педагогічних, корекційно-розвиткових занять з дітьми з ООП;
2.10. Забезпечує підвищення кваліфікації педагогічних працівників з питань надання освітніх послуг дітям з особливими освітніми потребами в групах з інклюзивним навчанням, сприяє інноваційній діяльності;
2.11. Розробляє та затверджує посадову інструкцію асистента вихователя з урахуванням потреб вихованця;
2.12. Ознайомлює батьків із порядком зарахування до закладу дошкільної освіти, його статутом, правилами внутрішнього розпорядку та іншими документами, що регламентують організацію навчально-виховного процесу;
2.13. Несе відповідальність за організацію та якість освіти, зокрема інклюзивної.
3. ПОРЯДОК КОМПЛЕКТУВАННЯ ІНКЛЮЗИВНОЇ ГРУПИ:
3.1. Щоб дитину з особливими освітніми потребами зарахували до садочка, батьки мають звернутися у заклад із заявою та висновком інклюзивно-ресурсного центру (ІРЦ). За наявності інвалідності в дитини до заяви додається копія медичного висновку про дитину з інвалідністю віком до 18 років, надана лікарсько-консультативною комісією, або копія посвідчення особи, яка одержує державну соціальну допомогу відповідно до Закону України “Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю”, копія індивідуальної програми реабілітації дитини з інвалідністю;
3.2. Інклюзивна група комплектується за віковими (одновіковими, різновіковими) ознаками, з урахуванням особливих освітніх потреб дітей;
3.3. Для забезпечення ефективності освітнього процесу в інклюзивних групах кількість дітей з особливими освітніми потребами має становити не більше трьох осіб, зокрема:
- одна — три дитини з числа дітей з порушеннями опорно-рухового апарату, із затримкою психічного розвитку, зниженим зором, слухом, легкими інтелектуальними порушеннями тощо;
- не більше двох осіб з числа дітей сліпих, глухих, з тяжкими порушеннями мовлення тощо;
- не більше однієї дитини із складними порушеннями розвитку.
4. ОРАНІЗАЦІЯ ДІЯЛЬНОСТІ ІНКЛЮЗИВНОЇ ГРУПИ
4.1. Виховна робота з дітьми з особливими освітніми потребами ґрунтується на загальнолюдських цінностях та спрямована на забезпечення соціалізації, розвитку комунікативних навичок, навичок самостійності та самообслуговування тощо;
4.2. Фінансування діяльності інклюзивних груп у закладах дошкільної освіти здійснюється за рахунок коштів місцевих бюджетів, державної субвенції та інших джерел, не заборонених законодавством, у тому числі з урахуванням потреб дитини, визначених в індивідуальній програмі розвитку;
4.3. Вводиться посада асистента вихователя, який забезпечує особистісно орієнтоване спрямування освітнього процесу, бере участь у розробленні та виконанні індивідуальної програми розвитку, адаптує навчальні матеріали з урахуванням особливостей навчально-пізнавальної діяльності дітей з особливими освітніми потребами;
4.4. Посада асистента вихователя інклюзивної групи закладу дошкільної освіти вводиться з розрахунку одна штатна одиниця на одну інклюзивну групу;
4.5. Основною функцією асистента вихователя є співпраця з вихователем інклюзивної групи, надання допомоги під час здійснення освітнього процесу, адаптація навчальних матеріалів з урахуванням особливостей навчально-пізнавальної діяльності дітей з ООП, забезпечення їх індивідуального супроводу;
4.6. За рекомендаціями інклюзивно-ресурсного центру та письмовою заявою одного з батьків або іншого законного представника дитини заклад дошкільної освіти забезпечує доступ до освітнього процесу асистента дитини з особливими освітніми потребами. Асистент дитини з особливими освітніми потребами проходить медичний огляд відповідно до вимог законодавства;
5. РОЗРОБКА ІПР
5.1. Для забезпечення індивідуалізації освітнього процесу для дітей з особливими освітніми потребами складається індивідуальна програма розвитку за формою згідно з додатком.
5.2. Індивідуальна програма розвитку розробляється командою психолого-педагогічного супроводу, до складу якої входять педагогічні працівники:
- завідувач закладу дошкільної освіти або вихователь-методист;
- вихователі;
- асистент вихователя інклюзивної групи;
- практичний психолог;
- соціальний педагог;
- вчитель-логопед;
- вчитель-дефектолог (з урахуванням особливих освітніх потреб дитини) та інші;
- із залученням батьків або інших законних представників дитини.
5.3. Працівники інклюзивно-ресурсного центру за запитом закладу дошкільної освіти надають консультації з питань організації інклюзивного навчання, беруть участь у засіданні команди психолого-педагогічного супроводу;
5.4. ІПР складається упродовж 2х тижнів з моменту початку освітнього процесу;
5.5. У разі відвідування дитиною з інвалідністю реабілітаційної установи індивідуальна програма розвитку узгоджується з її індивідуальною програмою реабілітації;
5.6. Індивідуальна програма розвитку складається на навчальний рік, затверджується завідуваем закладу дошкільної освіти, погоджується батьками або іншими законними представниками дитини та переглядається тричі на рік (у разі потреби частіше) з метою її коригування.
5.7. Для дітей з порушеннями інтелектуального розвитку розробляється індивідуальний освітній план (розділ 7 індивідуальної програми розвитку) строком на три місяці з подальшим його продовженням протягом навчального року.
6. НАДАННЯ ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНИХ ТА КОРЕКЦІЙНО-РОЗВИТКОВИХ ПОСЛУГ ДІТЯМ З ООП
6.1. Здобуття дошкільної освіти дітьми з особливими освітніми потребами здійснюється за окремими програмами і методиками, розробленими на основі Базового компонента дошкільної освіти МОН за погодженням з МОЗ, та методиками з урахуванням індивідуальних особливостей навчально-пізнавальної діяльності та рекомендацій ІРЦ.
6.2. Надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг дітям з особливими освітніми потребами здійснюється відповідно до індивідуальної програми розвитку, висновку інклюзивно-ресурсного центру про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини та на основі Додатку 1 «Примірний перелік додаткових психолого-педагогічних і корекційно-розвиткових занять (послуг) для осіб з ООП у закладах освіти» «Порядку та умов надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами» затвердженого Постановою кабінету міністрів України від 14.02.2017 №88.
6.3. Додаткові психолого-педагогічні і корекційно-розвиткові заняття (послуги) проводять (надаються) фахівцями (із числа працівників закладу освіти та у разі потреби – додатково залученими фахівцями), з якими заклад освіти або відповідний орган управління освітою укладають цивільно-правові договори;
6.4. Директор закладу дошкільної освіти або вихователь-методист здійснює контроль за наданням психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг та станом виконання завдань, визначених в індивідуальній програмі розвитку та індивідуальному освітньому плані (у разі наявності);
6.5. Психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові послуги надаються згідно з індивідуальною програмою розвитку відповідними педагогічними працівниками закладу дошкільної освіти, реабілітаційних установ системи охорони здоров’я, соціального захисту, фахівцями інклюзивно-ресурсного центру;
6.6. Залежно від віку дитини, ступеня складності порушень та з урахуванням її індивідуальних особливостей навчально-пізнавальної діяльності передбачається від 2 до 8 психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових занять на тиждень відповідно до висновку інклюзивно-ресурсного центру про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини;
6.7. Години, передбачені для надання психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг, не враховуються під час визначення гранично допустимого навчального навантаження на дитину з особливими освітніми потребами у закладі дошкільної освіти;
6.8. Тривалість психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових занять визначається відповідно до віку дітей та виду діяльності за освітніми лініями:
- У молодшій групі – не більше 15 хвилин;
- У середній групі – 20 хвилин;
- У старшій – 25 хвилин;
- Підгрупові заняття – 30-35-40 хвилин.
6.9. Психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові послуги можуть надаватися як індивідуально, так і в групі наповнюваністю двоє-шестеро дітей з урахуванням однорідності порушень та індивідуальних особливостей.