Головна » 2018 » Травень » 27 » Що ж робити влітку, коли на час відпустки припиняються зайняття з логопедом?
1:18 PM
Що ж робити влітку, коли на час відпустки припиняються зайняття з логопедом?

     Дбайливих батьків турбує питання: "Що ж робити влітку, коли на час відпустки припиняються зайняття з логопедом"? Проте і влітку, під час відпустки, не слід забувати про мовні проблеми дітей. Важливо пам'ятати, що сформовані впродовж навчального року навички (вироблені артикуляційні уклади, поставлені звуки, вивчені вірші, чистомовки, скоромовки, пальчикові і дихальні ігри) за літній період можуть як закріпитися і увійти до звичного стереотипу, так і загубитися.

     В першу чергу це стосується тих сімей, де діти відвідують логопедичну групу або зайняття з логопедом. Для них "логопедизація" сімейного виховного середовища обов'язкова. А якщо мовлення дитини розвивається без проблем і відповідає віковим нормам? І в цьому випадку батькам не варто усуватися від процесу мовного виховання. Збагачення пасивного і активного словника дитини і розвиток у нього граматично правильного фразового та зв'язного мовлення - це завдання, яке батьки можуть і зобов'язані вирішувати щодня.

     Як проводити домашні заняття з розвитку мовлення? Для цього нічого спеціально не треба організовувати. Вам не знадобляться складні посібники і методики. Варто лише налаштуватися на щоденну роботу і уважно подивитися навколо себе або навіть просто перед собою. Приводом та предметом для мовного розвитку дітей може стати абсолютно будь-який предмет, явище природи, ваші звичні домашні справи, вчинки, настрій.

     Краще місце і спосіб розвитку мовлення: прогулянки на вулиці! Тут все природно і натурально, особливо, якщо це ліс або парк! І відповідно ви розвиватимете не лише мовлення, а і інші процеси в природному середовищі: моторика, увага, пам'ять, мислення і так далі. А яке поле для збагачення сенсорних відчуттів!

     Наступає дивовижна і сприятлива пора, коли дітям можна дуже гуляти, бігати і ходити. Саме в літній період вони багато часу проводять на свіжому повітрі. Перебування на прогулянках в літній період зміцнює та загартовує дитячий організм, надає позитивний вплив на їх всебічне розвиток. Прогулянка сприяє розумовому розвиткові, адже діти отримують багато нових вражень та знань про навколишній світ.

     В цей час дитині ви можете прищеплювати дитині знання і закріплювати у нього мовні навички з лексичних тем "Одяг", "Взуття", "Осінь", "Зима", "Весна", "Літо", "Іграшки", "Місто", "Транспорт", "Птахи" тощо. Корисно проводити різноманітні спостереження за погодою, сезонними змінами в природі, рослинами, птахами, тваринами, людьми, транспортом. Усе це обов'язково треба коментувати, обговорювати. Запропонуте дитині такі мовні ігри: «Скажи який?», «Що може робити?», «Придумай свою загадку», «Назви лагідно». Можуть бути такі варіанти ігор:

     Для малюків: пробуємо руками, нюхаємо, називаємо. Якщо є варіанти звучання (Бррр, уууу, ку-ку), називаємо їх. Якщо ні, можна згадати вірш або пісеньку. І нове слово точно запам'ятатися.

     Для тих, хто вже говорить перші слова – будуємо прості фрази, поступово ускладнюючи "Пташка"! "Пташка стрибає.", "Пташка сіла на дерево ", тошо.

     Для правильної граматичної будови мовлення дуже добре рахувати на вулиці: однА червонА машинА, двІ червонІ машинИ, п'ять червонИХ машин. Таким чином ви розвиваєте увагу, запам'ятовуєте колір, погоджуєте частини мови. Рахувати можна кішок, камені, листя (один кленовий лист)

     Граємо із звуками:

  • знаходимо навкруги предмети на заданий звук,
  • називаємо, який по рахунку в слові потрібний нам звук "Ш" (кіШка-третий),
  • відповідаємо на усі питання так, щоб першим звуком в словах був заданий звук "С" (Ім'я-Свєта, фрукт - слива.)

     Гра "Один-багато". «У мене одна палиця, а у тебе багато палиць, у мене одна кульбаба, у тебе три кульбаби (багато кульбаб)».

     Малюємо картинки на піску, крейдою на асфальті на заданий звук або малюємо частину, а малюк відгадує що це чи домальовує.

    Загадки. Загадуємо слово, яке є навколо вас і називаєте перший звук або описуєте. Малюк відгадує.

     Квест-ігри. Для цього треба заздалегідь підготуватися. Йдете, наприклад, готувати чарівний компот, тільки вам ОБОВ'ЯЗКОВО треба знайти 5 кульбабок, два листочуа берези, три каштани, один жолудь, тощо. За цим же принципом можна щось ховати по дорозі і складати карту! А другий раз йдемо і по карті все шукаємо.

     Нові, незнайомі дитині слова слід пояснити, повторити кілька разів, навчити дитину зрозуміло вимовляти їх. Корисно вслухуватися в звуки вулиці : шелест листя, шум кроків, гудіння машин, голосу птахів, звуки вітру, дощу, снігу, граду і так далі. Це розвиває слухову увагу. Дитині будуть цікаві ігри "Про що розповіла вулиця"?, "Помовч і розкажи, що почув", "Уважні вушка", "Хто покликав"?. Розгляд сезонного одягу людей допоможе збагатити і активізувати словник з тем "Одяг" і "Взуття".

     Участь в сезонних іграх і забавах з іншими дітьми сформує уявлення про особливості цього часу року, допоможе розвинути діалогічне мовлення.

   Експериментальні досліди, що вивчають властивості води, піску, трави, роси розширять кругозір дитини, а разом з ним словник іменників, прикметників, дієслів.

   Рухливі ігри з предметами (з м'ячем, скакалками, обручем, іншим сезонним спортивним інвентарем) змагання, естафети сприятимуть розвитку рухової сфери дитини, а саме об'єму, сили, переключення рухів, координації і моторної реакції.

    Сюжетно-ролеві ігри з іншими дітьми "Автобус", "Знайдемо клад", "Магазин", "Будівництво пісочного містечка" допоможуть краще опанувати фразове мовлення і навички мовної комунікації. Ваше завдання допомогти дітям організувати таку гру, підказати сюжет, показати ігрові дії

    НЕ ВТРАЧАЙТЕ щонайменшого приводу щось обговорити з вашою дитиною. Саме обговорити. Одностороннє "говоріння", без діалогу - малокорисне. Неважливо, хто при цьому мовчить: дитина або дорослий. У першому випадку у дітей не розвивається активне мовлення, в другому - вміння слухати, чути, розуміти мовлення; своєчасно і правильно виконувати мовну інструкцію; вступати у партнерські відносини; співпереживати почутому.

 

Використана література:

  1. Консультация для педагогов "Логопедические игры на прогулке" Бикмаева Алла Николаевна, назва з екрану: https://nsportal.ru/detskiy-sad/logopediya/2016/06/15/konsultatsiya-dlya-pedagogov-logopedicheskie-igry-na-progulke
  2. Развиваем речь ребёнка на прогулке, на кухне, на даче, Зайнуллина Лидия Игоревна, назва з екрану: https://nsportal.ru/detskiy-sad/materialy-dlya-roditeley/2013/05/12/razvivaem-rech-rebyonka-na-progulke-na-kukhne-na
  3. Развитие речи на прогулке, Дарья Мешкова, назва з екрану: http://igromama.com/pedagog/razvitie/razvitie-rechi-na-progulke.html
Категорія: Вчитель-логопед | Переглядів: 61 | Додав: irc-slavutich | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
avatar