3:48 PM
Батькам корисно знати — діткам весело гру грати

 

Рекомендації щодо виконання артикуляційних вправ

Мовленнєва діяльність дітей формується у процесі пізнання навколишнього, спілкування з оточенням. Наслідуючи дорослих, дитина оволодіває мовою поступово і до 5-6 років за умови нормального розвитку в основному засвоює правильну вимову всіх звуків.

Проте є діти, у яких під впливом різних причин (захворювання, ослаблене здоров’я, аномалія в будові відповідних органів, несприятливе середовище і т.д.) мовленнєвий розвиток відбувається з певним запізненням або з відхиленням від норми. У дітей під впливом різних факторів формується, а згодом закріплюється неправильна, переважно спотворена артикуляція звуків. Найчастіше недоліки звуковимови стосуються свистячих та шиплячих звуків [сзц-шжч], а також звуків [р] [л] [к] [р’] [л’] [к’].

Поряд з дефектами звуковимови інколи спостерігається недостатність фонематичного сприйняття з відносно нестійким характером. Типовим є заміна і змішування фонем, схожих за звучанням та артикуляцією (шиплячих-свистячих, дзвінких-глухих, твердих-м’яких [р] та [л]). У більшості випадків порушення поширюється на яку-небудь пару звуків, наприклад, [с-ш], [ж-з], [ш-ч], [ч-ц], [л-р].

Саме для усунення цих порушень хочу запропонувати вашій увазі цікаві логопедичні артикуляційні вправи, виконання яких допоможе уникнути прояву деяких вищеназваних порушень звуковимови.

Вправа 1. «Парканчик»

Широко посміхнутись, щоб було видно зубки, а самі зубки зімкнути в парканчик. Дану вправу виконувати під лічбу до 10.

Вправа 2. «Почистити зубки» або «Щіточка»

Широко посміхнутись, щоб було видно зубки. Широким кінчиком язичка водити по верхніх та нижніх зубах. Під лічбу до 10.

Вправа 3. «Побілити стелю» або «Пензлик»

Відкрити широко рот. Широким кінчиком язичка водити по піднебінню вперед-назад, стежачи, щоб язичок не виходив з-за зубів. Під лічбу до 10.

Вправа 4. «Хоботок»

Промовляти голосні звуки [о], [у], витягаючи губки «хоботиком» вперед і утримувати під лічбу до 10.

Вправа 5. «Посмішка»

Широко посміхнутись і утримувати дане положення губів під лічбу до 10.

Вправа 6. «Хоботок-Посмішка»

Почергово виконувати вправу «Хоботик-Посмішка» під лічбу до 10.

Вправа 7. «Смачна цукерка»

Зімкнути губки, а кінчиком язичка натискати почергово на щічки, наче випинається цукерка, під лічбу до 10.

Вправа 8. «Годинник»

Розтягнути губи в посмішку. Витягнути з ротика язичок і дотягуватися почергово кінчиком до правого та лівого кутиків рота під лічбу до 10.

Вправа 9. «Гойдалка»

Широко відкрити рота, кінчиком язичка дотягуватись до середини верхньої та нижньої губи під лічбу до 10.

Вправа 10. «Смачне варення»

Розтягнути губи в посмішку і широким кінчиком язичка облизувати верхню губу 10 разів.

Вправа 11. «Погодувати кошеня»

Витягувати з ротика широкий язичок, імітувати хлебтання молока, загинаючи широкий кінчик язичка на верхню губу. Повторити 10 разів.

Вправа 12. «Кошеня вмивається»

Губи розтягнути в посмішку, а широким кінчиком язичка облизувати верхню та нижню губу. 10 разів.

Запропоновані артикуляційні вправи можна виконувати з дітками, починаючи з дворічного віку, щоб розвивати артикуляційний апарат, сприяти покращенню роботи мовних органів, їх рухливості, динамічності, кращому і точнішому координуванню.

Артикуляційну гімнастику слід проводити щодня. Обрати зручне для дитини положення перед дзеркалом. Кількість вправ і їх тривалість дозувати з урахуванням особливостей вашої дитини (її працелюбності, стану втомлюваності, наполегливості). Під час виконання вправ стежити за тим, щоб нижня щелепа (борода) була нерухома, працював тільки язичок.

Для посилення мотиваційного впливу, заохочення виконання вправ рекомендовано підбирати малюнки або самі предмети, назви яких використовуються для виконання артикуляційної гімнастики.

Категорія: Вчитель-логопед | Переглядів: 346 | Додав: irc-slavutich | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar